Op naar een fijne samenwerking!

In het vooruitzicht u een verzorgd project af te leveren.

 Algemene voorwaarden

Artikel 1: Aanbiedingen en offertes

Onze offertes zijn pas bindend na een ondertekening binnen de 15 dagen vanaf datum verzending aan de klant, bij gebreke waaraan ze na deze periode zullen vervallen.

Al onze leveringen, aannemingen en verkopen worden uitsluitend door onderhavige voorwaarden beheerst, met uitsluiting van eventuele afwijkende verkoops- of leveringsvoorwaarden van andere contractspartijen.

Door het ondertekenen of aanvaarden van de bestelbon/overeenkomst/offerte, erkent de medecontractant van onderhavige voorwaarden kennis te hebben genomen en deze zonder voorbehoud te aanvaarden.

Vervolgens zal er als volgt afgerekend worden :

  • Geen Voorschot bij aanvaarding/ondertekening van de offerte/bestelbon
  • Bankgarantie binnen de week na ondertekening bestelling te overhandigen.
  • 95 % dag van levering van de materialen of 2 dagen voor start der werken.
  • (door ons dan al 100% betaald aan fabrikant ,dit is hun werking en sterkte)
  • 5 % bij de oplevering.

Bij zelf plaatsing is dit als volgt:

  • Geen Voorschot bij ondertekening/ aanvaarding van de offerte/bestelbon.
  • Bankgarantie binnen de week na ondertekening bestelling te overhandigen.
  • 100% 1 dag voor levering van de materialen.
  • of te bekijken en afwijkend genoteerd op overeenkomst naargelang uw project.

De vernietiging c.q. nietigheid van enige bepaling van deze voorwaarden, laat de geldigheid van de overige bepalingen onverlet.

Artikel 2: bestellingen en wijzigingen

De bestelling van goederen of werken en de wijzigingen daaraan of meer werken, kunnen slechts aan de hand van een ondertekende bestelbon of een voor akkoord ondertekend bestek worden bewezen. Wij kunnen niet aansprakelijk gesteld worden door de door u opgegeven maten en modellen.

Artikel 3: Prijzen

Onze prijzen omvatten enkel datgene er contractueel werd overeengekomen in de goedgekeurde Offerte/bestelbon.

De prijzen kunnen na opgave en/of afsluiten van de overeenkomst verhoogd worden op grond van externe factoren, zoals verhoging van energietarieven, de lonen, belastingen, grondstoffen, etc.

Alle prijzen zijn inclusief montage en exclusief BTW , tenzij anders vermeld.

Artikel 4: leveringstermijnen

Alle opgegeven leverings- of opleveringstermijnen, wordt slechts ten informatieve titel en inlichting medegedeeld, zonder dat daaruit voor de verkoper/aannemer enige verbintenis of aansprakelijkheid voortvloeit.

Zelfs zo in afwijking van hetgeen in het eerste lid van dit artikel werd bepaald, toch een vaste datum voor levering of oplevering wordt toegestaan, kan deze datum worden verplaatst in functie van de werkplanning van de verkoper/aannemer, zonder dat de klant uit dien hoofde op enige vergoeding of ontbinding kan aanspraak maken.

De klant dient steeds de leveringen en uitvoering van de overeenkomst op het overeengekomen tijdstip mogelijk maken (zo dient de werf steeds goed toegankelijk te zijn, desnoods voorzien van voldoende en gereglementeerde plaats met parkeerborden en de werf dient ook voorzien te zijn van elektriciteit, water,….), bij gebreke waaraan de verkoper/aannemer eveneens niet gebonden is aan enige overeengekomen leveringstermijn. Gebeurlijke kosten, voortspruitend uit de onmogelijkheid tot leveren, kunnen de klant bijkomend aangerekend worden.

Artikel 5: de levering + aanvaarding + klachten

Bij aflevering van het bestelde, zal de klant het geleverde steeds onmiddellijk nauwkeurig onderzoeken op kwantiteit en kwaliteit.

Voor zichtbare gebreken dient er door de klant onmiddellijk en per aangetekend schrijven te geprotesteerd, bij gebreke aan niet aanvaarding van de klacht.

Onzichtbare gebreken dienen eveneens en steeds per aangetekend schrijven te worden

geprotesteerd binnen de 8 werkdagen nadat het verborgen gebrek aan het licht komt.

Iedere klacht die buiten deze termijn toekomt, wordt als laattijdig en ongegrond beschouwd

Gegrond bevonden klachten verplichten de verkoper/aannemer enkel en maximaal tot het vervangen van de niet-conforme goederen of tot het uitvoeren van herstellingswerken, zonder dat de klant recht heeft op welk danige schadevergoeding ook, tenzij de klant kan aantonen dat de verkoper/aannemer op kwaadwillige wijze haar verbintenissen niet heeft nageleefd en de klant de werkelijk geleden schade kan aantonen.

De verkoper/aannemer zal geen enkele waarborg behoeven te verlenen ingeval de klant zelf wijzigingen aan en/of herstellingen aan het geleverde heeft verricht en/of heeft laten verrichten door derden, zonder instemming van de verkoper/aannemer.

De klant zal ook steeds op voorhand meedelen waar er ondergrondse of verborgen leidingen/kabels aanwezig zijn.

Schade die nadien door de verkoper/aannemer zou toegebracht worden aan ondergrondse of verborgen kabels/leidingen, waarvan de klant geen kennis heeft gegeven, zal nooit verhaald kunnen worden bij de verkoper/aannemer.

De verkoper/aannemer zal steeds zorgen voor de opkuis van de werf, doch dit betreft een basis opkuis (dus meenemen afval en keren van de vloer).

Artikel 6: eigendomsvoorbehoud

De verkoper/aannemer behoudt de uitsluitende eigendom van de door haar geleverde goederen en wel tot op het ogenblik van de integrale betaling van de facturen, alsook wanneer deze reeds geïncorporeerd zijn in de woning/pand.

De klant heeft derhalve en tot dan niet het recht de nog niet integraal betaalde goederen te

vervreemden en/of met zakelijke zekerheden te bezwaren. In geval van kennelijk onvermogen of

faillissement zullen niet betaalde goederen door Verkoper/aannemer mogen worden teruggenomen, waar ze zich ook bevinden.

Artikel 7: overmacht

In geval van overmacht is verkoper/aannemer ontlast van haar verplichtingen. Voor de levering en/of uitvoering van haar verbintenissen zal verkoper/aannemer de klant verwittigen.

Onder overmacht wordt verstaan, de omstandigheden die het nakomen van de overeenkomst

verhinderen en niet aan Verkoper/aannemer kunnen worden toegerekend. Hieronder zullen mede zijn begrepen: staking en/of ziekte van de werknemers en onderaannemers van Verkoper/aannemer, wanprestaties en/of overmacht aan de kant van de toeleveranciers van Verkoper/aannemer, vervoerders of andere derden die bij de overeenkomst betrokken zijn, stagnatie van het verkeer, natuurgeweld, epidemie en pandemie, oorlog of oorlogsdreiging, belemmerde maatregelen van de overheid, brand en andere ongevallen binnen het bedrijf. In geval van tijdelijke overmacht, kan de leveringstermijn worden verhoogd met de duur van de overmacht, vermeerderd met een periode waarbinnen verkoper/aannemer redelijkerwijze tot levering kan overgaan

Artikel 8: betaling

Al onze facturen zijn steeds binnen de 8 dagen betaalbaar op de zetel van verkoper/aannemer, tenzij anders schriftelijk werd overeengekomen !

In geval de klant een consument is :

Bij gebreke aan tijdige betaling van onze facturen tegen de overeengekomen vervaldag, zal u eerst een kosteloze herinnering worden verzonden, doch als er dan binnen de 14 dagen na deze eerste herinnering geen betaling volgt, brengen onze facturen van rechtswege en zonder enige voorafgaandelijke verwittiging/ingebrekestelling een jaarlijkse intrest op van minimum 10%, tenzij de intrest conform de wet van 2 augustus 2002 inzake de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties op dat ogenblik een hoger percentage voorziet. Eveneens zal er van rechtswege en zonder enige voorafgaandelijke verwittiging/ingebrekestelling in principe een schadebeding verschuldigd zijn van 10%, met een minimum van 50,00 euro, doch rekening houdende met volgende plafonds:

• Factuur lager of gelijk aan € 150: het schadebeding bedraagt maximaal € 20.

• Factuur tussen € 150,01– € 500: het schadebeding bedraagt maximaal € 30 vermeerderd met 10% op de schijf tussen € 150,01 en € 500.

• Factuur meer dan € 500 : Het schadebeding bedraagt maximaal € 65 vermeerderd met 5% op de schijf boven de € 500, met een maximum van € 2.000.

Indien de klant een consument is, geldt op dit artikel tevens het wederkerigheidsprincipe, wat wil zeggen dat de klant recht heeft op een gelijkwaardige vergoeding, indien zij kan aantonen dat de verkoper aannemer haar haar contractuele verbintenissen niet zou naleven.

Bij niet tijdig betalen zoals contractueel overeengekomen vervallen daags na de betaaldatum alle verkregen kortingen en of gunsten.

Indien de klant een onderneming is:

Bij gebreke aan tijdige betaling van onze facturen tegen de overeengekomen vervaldag, brengen onze facturen van rechtswege en zonder enige voorafgaandelijke verwittiging/ingebrekestelling een jaarlijkse intrest op van minimum 10%, tenzij de intrest conform de wet van 2 augustus 2002 inzake de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties op dat ogenblik een hoger percentage voorziet. Eveneens zal er van rechtswege en zonder enige voorafgaandelijke verwittiging/ingebrekestelling een schadebeding verschuldigd zijn van 10%, met een minimum van 50,00 euro

In ieder geval :

Bij wanbetaling van één factuur, worden alle andere nog niet vervallen facturen eveneens onmiddellijk opeisbaar en vervallen ook mogelijke andere afwijkende prijsafspraken en/of afbetalingsregelingen.

Indien er bij aanvang kortingen zouden worden aangeboden door de verkoper/aannemer aan de klant, vervallen deze kortingen ook, indien de facturen niet minstens op de dag voor de datum van levering integraal werden betaald.

Artikel 9: Garantie

Op alle gebruikte materialen en geleverde werken geeft de verkoper/aannemer slechts dezelfde garantie als de leverancier van de goederen.

Er kan in geen geval aanspraak gemaakt worden op enige garantie, indien niet alle facturen betaald zijn.

Afstellen of Na service van het buitenschrijnwerk is tot drie maanden na plaatsing onder garantie ,daarna zal er een forfaitaire vergoeding van 125€ aangerekend worden en de eventuele meerprijs.

Artikel 10 : Beëindiging-verbreking

Indien de klant akkoord gaat met een bestelling/offerte, doch deze nadien alsnog de bestelling wenst te annuleren, is deze een volgende forfaitaire schadevergoeding verschuldigd :

• Bij annuleren tussen goedkeuring en opmeting : 15% van het aannemingsbedrag

• Bij annuleren na opmeting, maar voor productie : 30% van het aannemingsbedrag

• Bij annuleren na opmeting en na productie : 95% van het aannemingsbedrag

Hetzelfde geldt als de verkoper/aannemer 8 dagen na goedkeuring en zonder geldige reden de overeenkomst eenzijdig wenst te annuleren.

Indien de klant één der contractuele verbintenissen niet nakomt of de uitvoering vertraagt,

inzonderheid indien hij nalaat verkoper/aannemer of diens aangestelde op de overeengekomen dag en uur toegang te verlenen tot de werf, indien hij de bestelde goederen weigert af te halen of weigert deze in ontvangst te nemen, indien hij meer dan 15 dagen nalaat een factuur met betrekking tot het voorschot of met betrekking tot een deel van de werken te betalen, heeft verkoper/aannemer het recht de overeenkomst te ontbinden ten nadele van de klant en is de klant de prijs van de reeds uitgevoerde werken verschuldigd alsmede een schadevergoeding van 30% op de overeengekomen prijs van het niet uitgevoerde gedeelte, benevens de kosten van terugname, onwerkdadige verplaatsing, alle voor de opdracht aangekochte hulpgoederen of materialen en overige schadevergoedingen ingevolge de vroegtijdige beëindiging , vermeerderd met de minderingskosten bij aanbetaling.

Indien de werken niet worden uitgevoerd door verkoper/aannemer en verkoper/aannemer te kennen geeft de werken niet langer te willen of te kunnen uitvoeren, heeft de klant het recht de overeenkomst te ontbinden en zal zij aan de klant een schadevergoeding van 30% betalen. Deze situatie houdt niet de situatie in waar verkoper/aannemer op basis van objectieve criteria vaststelt dat de werken niet haalbaar zijn op de voorgestelde manier , namelijk een technisch annulatus.

Artikel 11: toepasselijk recht en bevoegdheidsbeding

Op onderhavige overeenkomst en op de facturen is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing.

In geval van betwisting zijn uitsluitend de rechtbanken van Antwerpen bevoegd.